TjejVättern 2009

Dagen innan "laddade" jag upp med att äta dåligt och hjälpa en kompis att flytta. Hennes nya lägenhet låg dessutom tre trappor upp UTAN hiss. Nåja, vad gör man inte för sina vänner. Jag kom dessutom lite försent i säng på kvällen, var ju tvungen att varva ner lite efter flytten.

Tävlingsdagen:

4:18 Klarvaken och tror att jag försovit mig, men hjälp det var inte alls dags att gå upp och jag har tur som kan somna om.

5:00 Upp och hoppa. Hade inte hunnit förbereda så mycket dagen innan och springer runt i huset som en yr höna medan jag äter en smörgås.

5:58 Lämnar Alingsås bakom mig. Streckkör till Motala.

8:40 Hittar en perfekt parkeringsplats supernära centrum.

8:50 Ställer mig i den otroligt långa kön till nummerlappsutdelningen. EN kö för att hämta ut nummerlappar trots att det fanns massor med "personal" som bara stod och hängde. Så dåligt!!!

9:50 Hämtat nummerlappan. Tog ju bara en timme!!! Nu blev det panik minsann! Få på mig kläder (mitt klädval blev cykelbyxor, funktions-T och mitt längdskidställ över, då det var grymt kallt), nummerlapp, fixa camelbaken, lämna in väskan m.m. Springa, springa.

10:11 i startfållan äntligen.

10:12 Starten går och i sakta mak rullar vi ut ur Motala. När vi till slut släpps av motorcykeln så går jag snabbt upp bland de första i startgruppen. Det tog inte många minuter innan vi var ikapp startgruppen innan.

Oj, vad blåsigt det är! Jag har dessutom svårt att hitta nån som håller mitt tempo vilket gör att jag mest kör ensam. Det verkar som att de flesta antingen är väldigt otränade eller värsta elitcyklisterna. Få som håller mitt medelmåttiga tempo.
Vacker natur är det iaf så jag roar mig med att kolla på utsikten medan benen pinnar på.

12:11 Stocklycke

12:30 Jag hade som plan att köra utan stopp, men eftersom jag inte hade ätit innan start så börjar jag känna jag känna mig skithungrig efter drygt 2 timmar, så jag bestämmer mig för att stanna i depån i Rök. Känner även att jag är aningens för varm så jag bestämmer mig för att skippa jackan.
Det första jag gör när jag kommer fram är att greppa tag i en gubbe där och fråga var man lämnar in överdragskläder.
- Det ska finnas påsar här någonstans.
- Vart då, frågar jag.
- Vet ej.

Så jag kilar runt och letar utan framgång och går därefter och kastar i mig en bulle, blåbärssoppa och saltgurka. Sen får jag syn på samma gubbe igen.

-Jag hittar inga påsar!
-Då ska vi leta upp en åt dig, vänta här.

Jag väntar och väntar och till slut kommer han med påsar.
- Då ska vi skriva ditt startnummer på påsen. Har du en penna?
- Nä! (Men hallå, är det jag som ska ha med mig påse och penna ifall jag vill lämna in nåt?)

Då går en annan gubbe iväg och ska hämta en penna. Efter en halv evighet kommer han tillbaka med en penna och berättar att den ramlat under sätet. Nu var jag skapligt irriterad även om jag inte lät det gå ut över de två supergulliga, men otroligt förvirrade gubbarna, och ville bara komma iväg.

12:56 ÄNTLIGEN på väg igen. Nästan en halvtimme bortslösad Smiley

Hur kan det vara så mycket motvind hela tiden?? Man blir ju helt färdig, dels av att man får jobba dubbelt så mycket och sen av ljudet av när det blåser så i öronen hela tiden. Såg en tjej som körde med öronproppar, smart.

Periodvis blev jag grymt uttråkad och då var det såååå tungt att trampa på och jag tappade massor med fart. Men när jag fick tillbaka lusten så gick det riktigt fort.

13:47 Skänninge
När jag ska passera sista depån blev jag väldigt tveksam och trodde att jag kört fel. Jag skulle bara passera depån, men hamnade mitt i den istället.
Men jag såg ingen annan väg så det var nog meningen att man skulle stanna där. Hopplöst att ta sig förbi denna massa av promenerande människor.

Till slut tar jag mig igenom och drabbas av plötslig trötthet och hunger. Så jag käkar lite choklad och dricker en energidryck.
Efter en stund har jag fått ny energi och kommer in i en andra andning där cyklingen går riktigt bra. Jag ligger för det mesta en bit över 30 km/tim, men tempot sjunker kraftigt i samband med att det blåser hård motvind.
De sista 5 km in mot mål ligger jag dock stadigt över 30 och det känns riktigt bra. Trampar på som en dåre då jag inser att jag har chans att komma under 4:30, men det är stundvis svårt att ta sig förbi andra cyklister och jag kan inte riktigt hålla det tempo jag vill.

14:44 MÅL!


Efteråt är jag ganska opåverkad och nöjd med min insats. Tråkigt är att tiden kunde varit så mycket bättre om det inte varit sånt strul i depån och även om man kunnat/vågat släppa på mer i utförsåkningarna. Inte roligt att bromsa bort en massa fart p.g.a. folk som vinglar över precis hela vägen. Värst var nog ett finskt tjejpar som var så upptagna med att snattra och hålla koll på varandra att de var i det närmaste omöjliga att komma förbi då de vinglade över precis hela vägen. Och även de som åkte väldigt långsamt 4 stycken i bredd.

Men när jag skulle hämta ut mina inlämnade överdragskläder saknades självklart jackan jag lämnat in i depån. (Ringde även dagen efter och kollade med informationen men ännu ingen jacka).

Sen for jag iväg till bilen och lämnade cykeln, duschade och gick och åt de potatisbullar som bjöds och drack mitt livs godaste lättöl.

Slutligen var det bara att köra de 25 milen hem igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0