GöteborgsVarvet 2011

Det är dags för mitt 12:e GöteborgsVarv och jag satsar på ännu ett pers!
Planen är sub 1:50!

Dagen innan käkade jag en liter jordgubbar. Så gott, men jag tål ju inte jordgubbar och i kombination med pollenallergin blev reaktionen värre än vanligt. Halsen blev tät och rösten hes. Vaknar på lördagmorgon och är idiothes o alldeles tät i luftvägarna. Allergi eller förkylning? Jag blir riktigt orolig att jag inte skall kunna starta, men efter en undersökning av Doktor Ågren får jag klartecken att starta.

Målet för dagen var ju sub 1:50, men p.g.a. allergin bestämde jag mig för att ändå hålla ett tempo där jag inte blev för andfådd. Jag bestämde mig därför för att springa de första 2 km utan att kolla på klockan.

Innan start körde jag en kort uppjogg med Bodil, lite stretch och sista förberedelserna innan jag letade upp min startgrupp. Som vanligt ställde jag mig längst bak, Bodil och hennes kollega Robert gjorde mig sällskap.
Första halva km sprang i i gemensam tropp, men sen försvann de bakom mig. Jag ville hålla mitt tempo och lyckades bra med det. Tog det riktigt lugnt uppför Säldammsbacken, där jag sprang om ännu en löparkompis, Bernt, vi växlade några korta ord innan jag skuttade vidare.

I slutet av den långa nerförsbacken kom Bodil ikapp mig igen, vi sprang ihop en kort stund innan hon tappade igen. På vägen upp mot Älvsborgsbron sprang jag ikapp Kortben o hejade på henne lite innan jag gick ifrån.

Jag höll ett ganska jämt tempo där jag tog det lite lugnare i uppförsbackarna. Första milen gick galet lätt, kändes inte som att jag ansträngde mig överhuvudtaget. Blev lite orolig att väggen skulle visa sig efter 15 km då det, men den kom aldrig.

Då jag sprang genom Eriksberg fick jag syn på Mathias och vid vätskekontrollen i Frihamnen stod Jenny. Ger alltid lite extra kick när man blir påhejad!

Uppför Göta älv-bron gick det tungt. Det var motvind och kändes trögsprunget. Jag var på gränsen att bli lite andfådd så jag höll tillbaka lite. Kom ikapp Mellanben på bron, hon verkade ha det rikitgt tungt så och jag kände mig inte pratsugen i den jobbiga vinden, så det blev bara en ordväxling som hastigast innan jag gick om och iväg.

Jag drack lite på varje vätskekontroll, tyvärr förlorar man ju en hel del tid på det, men sparar magen iaf. Vid Kungsportsplatsen bjöds det på energitablett som jag käkade upp direkt, kände det behövdes lite extra.
Uppe vid Götaplatsen tog jag tacksamt emot en blöt svamp, så skönt att tvätta av sig lite.

MEN jag lyckas peta bort min ena lins!! ARRRGGHHHH!!! Fick den inte på plats igen och sprang de sista tre km och såg helt suddigt. Det blev därför en hel del hårda stötar när jag sprang ner i gropar, nerför kanter m.m. som jag inte kunde se.

Strax efter handelshögskolan hör jag ett glatt "Heja Liselotte" Jag vänder mig om och vinkar tacksamt, men kunde av förklarliga skäl inte se vem det var. Rösten lät bekant iaf. Det var iaf precis vad jag behövde o jag blev så sugen på att spurta sista biten. Så jag ökade tempot ordentligt, men det var såååååå mycket folk överallt och vid vissa flaskhalsar blev det mer eller mindre stopp. Jag försökte verkligen komma förbi, men det gick inte.

Vissa andra vrålade och hade sig för att få folk att flytta på sig, men jag ville inte förstöra mitt goda humör och det verkade änd inte ha nån effekt. Folk flyttade inte på sig helt enkelt.
När jag sprang in mot målet lyckades jag komma förbi en hel del folk, men när jag kom in mot vallens ingång var det bom stopp igen. Det var som en orubblig vägg av människor och inget annat att göra än att hålla det tempot alla andra höll.
När det väl släppte inne på vallen hade jag gett upp och istället för att spurta i mål joggade jag o satsade på att få nån hyfsad målbild.

Jag har startat i många olika startgrupper genom åren, men ALDRIG varit med om sån trängsel. Tänker dock inte klaga på det, vill man springa obehindrat finns det massor med andra små lopp med betydligt färre deltagare.
GöteborgsVarvet är en folkfest och jag bara älskar det!! Alla männsikor om springer, hejar på och alla orkestrar längs vägen. Det är allt nåt speciellt!
Fördelen med att jag inte kunde satsa fullt ut är ändå att jag gick i mål pigg o opåverkad.

Resultat 1:51:17
Plats: 1790/13201
Åldersgrupp: 300/2198
Startgrupp 6: 446/2269

5 km: 26:16
10 km: 52:35
15 km: 1:19:02
20 km: 1:45:59
Mål: 1:51:17


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0