Kreta 18/6 2012

Kände mig hemskt seg och trött i kroppen idag och hade först tänkt strunta i att springa, men gav mig ändå av. När jag väl hade kommit igång så kändes det skönt att komma ut och jag bestämde mig för att bege mig på lite sightseeing upp till Pefki, som är en liten by uppe i bergen. Guiden hade sagt att det var en rejäl stigning, men inte kunde jag ana att det skulle vara 7 km med ENBART uppåt. Det blev en hel del promenerande på uppvägen och med tanke på värmen och stigningen var det tufft nog.


Bara två km upp var utsikten redan fantastikt.


Fyra km upp.


Även om det lutade konstant uppåt var det inte idiotbrant, men stigningen var ändå såpass att det var för tungt att springa hela tiden i den värmen.


Efter 6 km kunde jag se Pefki på andra sidan en dal, men sen var det nästan en km kvar att ta sig runt dalen och ner till Pefki som låg lägre ner än vägen.

När jag väl kom upp till Pefki var mitt vatten slut och genomsvett som jag var dök jag in på byns bar (eller Caffoni tror jag det kallades) Där satt fyra gubbar o rökade och drack öl. De blev givetvis nyfikna och förklarade hur tokigt det var att springa på eftermiddagen när det var så varmt.
Jag drog på nolltid i mig en flaska Cola och fyllde på mina vattenflaskor innan jag snabbt gav mig av tillbaka.


Intressant terrass eller vad man ska kalla det?!

Lite fakta om Pefki:
Pefki
är en traditionell by 7 km norr om Μakriagalos på sydöstra Kreta. Pefki registreras som en by i den turkiska folkräkningen 1671. Pefki förvärvade el 1970 och telefonledningar 1972. I Pefki finns inga faciliteter såsom bankomater, banker eller postkontor. Det finns dock en bensinstation för att fylla upp din bil på vägen från Makry Gialos till Pefki.
Pefki, precis som alla andra byar med självrespekt, har den oumbärliga traditionella kafeneia, där du kan sitta och njuta av en raki med lokalbefolkningen.
(Info från Explorecrete.com)


Mysig gata i Pefki.


Gammalt hus.



Färden ner gick snabbt och trots att jag bara låg och rullade utan nån större ansträngning gick det ändå i ett snabbt tempo. Tänk om jag alltid kunde springa så snabbt utan ansträngning?!

Fantastisk känsla under denna tur.
Snacka om livskvalitet!!!

Efter avslutat pass blev det en öl och dopp i havet! UNDERBART!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0