Skövde 6-timmars

5,5 dygn efter målgång i Vasaloppet stod jag så på startlinjen till Skövde 6-timmars. Jag var in i det sista väldigt tveksam till om jag skulle anmäla mig eller ej, men tänkte att jag tar det som ett träningspass i goda vänners lag. Det är ju alltid så kul med såna här tävlingar.

Jag och Michael åkte upp til Skövde med tåget och minsta möjliga marginal innan start. Allt vi hann med var att hämta nummerlapparna och kissa innan det var dags att starta.
 


9:00 går startskottet och jag och Michael gör sällskap första timmen. Sen tar Michael kisspaus igen och jag fortsätter lunka på. Det tar inte lång tid innan Vasan gör sig påmind och jag känner att reserverna är inte återfyllda sen dess

Efter ca. 18 km känner jag att orken tar helt slut och jag blir tvungen att gå ett helt varv. Kroppen vill inte, så jag stannar en stund vid vätskekontrollen och vräker i mig sportdryck, banan, chips, godis cola innan jag ger mig iväg igen. Fortsätter gå en hel del innan jag känner att kroppen börjar ta upp maten och drycken och krafterna kommer tillbaka.

Börjar kunna springa igen och det känns riktigt gott. Småpratar till och från med mina medlöpare och passerar efter ett tag Michael som sänkt tempot ordentligt.

Efter ytterligare en stund sätter jag på lite musik och med Bed on fire och Gangnam style i lurarna känns löpningen löjligt lätt och jag springer om den ene efter den andre och det känns härligt!

Vid 38 km börjar jag krokna rejält och måste gå massor, jag fryser och känner mig stel. Ber om lite hett vatten i min sportdryck och dricker tills jag känner mig varmare och lite piggare igen. Stannar även och tar på mig en jacka.
 


Nu är det bara en timme kvar och jag ser på klockan att jag har chans att klara fem mil om jag bara lyckas hålla tempo sista timmen. Men kroppen känns ganska urlakad och trots att jag försöker springa på och varvar Michael ännu en gång, så går det inte. När slutsignalen ljuder saknas det 497 meter ifrån fem mil.
 


Resultat 49503 m.
 
Michael stannade på 46060 m.
 
Å som traditionen påbjuder......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0